Tunnelekonomi – cement smugglas in i Gaza med hjälp av en slags tunnelpråm.

Det är dags för ytterligare ett Ship to Gaza-jippo, denna gång med vänsterpartiledaren Jonas Sjöstedt som svenskt dragplåster på båten Estelle (vad säger hovet?). Seglatsen har som mål att häva den israeliska blockaden av Gaza, vilket naturligtvis inte kommer att ske så länge styrande Hamas tillåter raketer från Gaza att regna ner så gott som dagligen på israeliskt territorium, och envisas med att ha utraderingen av staten Israel som en central punkt på sitt partiprogram.

Det är också tveksamt om Hamas, som tog makten i Gaza 2007, har något större intresse av att öppna gränserna mot Israel. Under de fem år som gått sedan blockaden inleddes, har nämligen en lukrativ svart marknad växt fram – där varor, förnödenheter och råmaterial smugglas in genom de c:a 1500 tunnlar som löper under gränsen mellan Gaza och Egypten. Enligt arabiska tidningen Asharq Al-Awsat omsätter denna ”tunnelekonomi” mångmiljardbelopp varje år, och omfattningen av smuggelverksamheten är enorm.

Omar Shabban, ekonom verksam vid den Gazabaserade tankesmedjan Palthink, berättar för BBC att så mycket som 500.000 liter bensin och 300.000 cigaretter smugglas in via tunnlarna – varje dag. Vissa av tunnlarna är stora nog att köra igenom – under 2011 fördes c:a 13.000 bilar in i Gazaremsan denna väg. Och den boomande byggindustrin i Gazaremsan är nästan helt beroende av byggmaterial och cement som smugglas in via tunnlarna. 10.000 personer är ”anställda” i denna tunnelekonomi, som gjort många förmögna (den palestinska myndigheten på Västbanken hävdar att många av Gazaremsans 600 nya miljonärer har smuggelverksamheten att tacka för sitt välstånd).

Men mest av alla tjänar Hamasregeringen på smugglingen. Den styr verksamheten och tar ut avgifter för  varenda pryl som smugglas in via tunnlarna. En egyptisk källa som Asharq Al-Awsat talat med hävdar att tunnlarna idag har blivit en av Hamasregimens primära intäktskällor och i princip betyder ”liv eller död” för organisationen.

Därför skulle det givetvis vara ett tungt ekonomiskt avbräck om smugglingen plötsligt upphörde. Särskilt som tullavgifter från de c:a 250 lastbilar som kommer in dagligen på legitim väg vid israeliska Kerem Shalom, går direkt till den Palestinska myndigheten på Västbanken – inte till Hamas.

Man kan förstå Hamas vädjan till Egyptens nyvalde president Mohammed Mursi om att låta tunnlarna förbli öppna. Egypten har nyligen inlett en aktion där ett flertal tunnlar pluggats igen som ett svar på attackerna i augusti då 16 egyptiska soldater dödades av terrorister som misstänks tagit sig in i Sinai via Gazatunnlarna.

Det är många som skulle förlora på om tunnelekonomin upphörde – inte minst Hamas. Och intäkterna från denna verksamhet bygger ju ironiskt nog på det existerar en blockad som gör det lönsamt att smuggla.

Jonas Sjöstedt ska kanske inte förvänta sig alltför högljutt jubel när om han anlöper Gaza. (Edit: nu ser jag att han hoppar av redan på Korsika…)

Intressant?

Andra bloggar om , , , ,