Knappast någon har väl undgått veckans stora reklamkupp, där artisten Tommy Nilsson döpte om sig till ”Black”, för att signalera bytet till en ny, mörkare stil. Allt visade sig vara en PR-stunt, där Nilssons namnbyte bara var del i en kampanj för att lansera en ny chokladkaka från Marabou.

Och lika hånad som Tommy Nilsson blev både före och efter bluffen, lika hyllade har reklammakarana på F&B blivit för sin kreativa kampanj. Den ansågs tydligen vara så till den grad nyskapande och fantastisk, att reklammakarna bjöds in till livechatt på Gp.se. Och på frågan om på vilket sätt de anser att kampanjen var lyckad, svarade Leo Magnusson, den ena halvan i den kreativa succéduon:

– Både Tommy och Marabou har fått mer uppmärksamhet än vad vi hoppats på.

All reklam är bra reklam alltså, ett argument som ofta framförs som försvar när någon får usla recensioner eller en produkt får dålig kritik. Jag har faktiskt aldrig trott på det där.

Istället känns hela denna hyllade kampanj djupt tragisk, och vittnar om en stor dos av förakt. För inte valde F&B Tommy Nilsson för hans hyllade musikkarriär, eller den stora respekt han åtnjuter bland svenskarna? Nilsson har istället varit en artist som hånats av proffstyckarna, dels för sina töntiga låtar (framför allt den pinsamma ”Jag vill ha sex med dig”) och bedriften att få noll poäng i Melodifestivalen.

Både reklammakarna och Nilsson var alltså fullt medvetna om vad reaktionerna skulle bli: hånfulla kommentarer, ironiska skämt och dräpande oneliners. Hela kampanjen gick i princip ut på att få folk att skratta åt att en föredetting, dessutom medelålders vit man, i hans pinsamma försök att starta om sin karriär. Lite så där krejsy som bara 70- och 80-talister ur den ironiska generationer kan få till det.

Såväl medierna som alla vi självbelåtna medlemmar i folkdomstolen på Twitter spelade glatt med i Forsman & Bodenfors och Marabous cyniska nätmobbning av Tommy Nilsson. Att han själv ”var med på allt” är faktiskt inget försvar.

Jag var också med på ett hörn, och skäms idag för att jag drogs med i denna nätmobbning upphöjd till reklam. Det borde fler göra tycker jag.

Och framför allt bör vi för all framtida bojkotta lakritschoklad från Marabou.

Intressant?

Andra bloggar om , , , , ,