För ett par veckor sedan slutade SL att sälja de gamla förköpsremsorna, vilket innebär att man som resenär är förvisad till det kraftigt dysfunktionella systemet som går under namnet ”reskassa” och innebär att man tankar på en summa pengar på sitt SL-kort. Dessa stämplas elektroniskt vid spärrpassage och gäller sedan precis som en kontantbiljett under en timme.

I teorin vill säga. I praktiken funkar det bara i undantagsfall att gå över t ex från Saltsjöbanan till t-bana eller innerstadsbuss. Trots att jag har kortet inställt på standardresa i Zon A (dvs innerstaden och stora delar av Nacka) händer det vid minst hälften av resorna att konduktören på Saltsjöbanan stämplar fel, Zon B. Vilket leder till att man åker på stämpling av ytterligare två kuponger när man går genom t-banespärrarna. Resultatet: en tankning på 200 kr räcker bara till fyra resor och SL får dubbelt betalt.

Nåväl, det blir till att anmäla ytterligare en gång till SL:s hårt belastade kundtjänst. Förra gången fick jag tillbaka 100 kr som feldebiterats – det tog bara tre månader. Tyvärr betalades pengarna in på ett vilt främmande konto.

Fast det är förstås en bra affär för SL, som kan ta dubbelt betalt av resenärerna och bara i undantagsfall, när nån orkar bråka om ett par tior, behöver betala tillbaka.

Intressant?

Andra bloggar om , , ,