intakter_privatkopiering

Det här diagrammet säger en hel del. Det visar intäkterna för så kallad privatkopiering – alltså den avgift som vi betalar när vi köper en ny hårddisk, ett USB-minne eller en inspelningsbar CD- eller DVD-skiva. De senare är dock på väg att dö ut, dels som ett resultat av att priserna för flashminnen och hårddiskar har sjunkit dramatiskt på senare år, dels för att folk inte gör kopior av sin musik längre (och frågan är om det någon gång skett med film i någon märkbar utsträckning).

Siffrorna, som är hämtade ur upphovsrättsorganisationen Copyswedes årsredovisningar, visar svart på vitt den revolution som vår konsumtion av film och musik gått igenom. Försäljningen av CD-skivor rasar när i princip all musik säljs digitalt. Och även på den digitala marknaden har det skett ett snabbt skifte från nedladdning av fysiska musikfiler till strömmade tjänster som Spotify och Netflix. Som man kan läsa ut av Ifpis senaste försäljningsstatistik, som avser första halvåret 2013, kommer 75 procent av intäkterna från digital försäljning – och av dessa står streamingtjänster för 94 procent. Den fysiska försäljningen är alltså 25 procent.

För den allt större majoritet av svenskarna som lyssnar på musik via Spotify och tittar på film via Netflix, Viaplay eller någon av alla andra gratis- eller betaltjänster som finns att välja mellan, är en sak ganska säker: de privatkopierar inte. Dels är det mycket  komplicerat för någon utan djupa tekniska kunskaper (och avancerad utrustning) att ”rippa” streamad musik och film för att sedan spara ner denna och dela med sig av till familj och vänner. Dels finns det faktiskt inget behov eller incitament för att göra det – Spotify är gratis och det är oändligt mycket lättare för alla i familjen och vänkretsen att skaffa sig ett eget konto, än att vänta på att pappa, mamma eller kompisar ska komma förbi och dela ut USB-minnen med favoritmusiken.

Förnekelsen av denna nya verklighet sitter dock mycket djupt hos Copyswede. Så sent som 2012 lyckades organisationen få stöd i den speciella skiljedomsnämnd som har till uppgift att avgöra tolkningstvister mellan Copyswede och dess motpart hemelektronikbranschen, för uppfattningen att USB-minnen och externa hårddiskar är produkter ”särskilt ägnade” (som upphovsrättslagen uttrycker det) för privatkopiering av upphovsrättsskyddat material (den så kallade UMA-domen).

Att läsa domen är i sanning en bisarr upplevelse. Som bevis för uppfattningen att din nätverksdisk eller backupenhet egentligen bara är ett sätt att distribuera kopierade CD-skivor till den närmsta vänkretsen, hänvisar Copyswede till en marknadsundersökning där 10 procent av de svarande medgav att de nog brukade kopiera musikfiler lite då och då. När det gäller till exempel DVD-filmer har dessa oftast så kallat DRM-skydd som dels gör det förbjudet att framställa kopior, dels kräver kopiering specialprogram och avancerade tekniska kunskaper. För den stora allmänheten kan man därför slå fast med till visshet gränsande bombsäkerhet att det inte förekommer någon privatkopiering av film – över huvud taget.

Men, som Copyswede uttrycker det i UMA-domen, ”ersättningsskyldigheten förutsätter inte att det är enkelt att använda anordningen för privatkopiering”.

Nu flyttar Copyswede fram positionerna ytterligare i kriget om att privatbeskatta våra teknikprylar. Igår möttes organisationen och hemelektronikjätten Sony i Lunds tingsrätt, uppbackade av Elektronikbranschen, som ska avgöra om bolagets telefoner verkligen är en telefon – Copyswede hävdar att det egentligen är en MP3-spelare som också går att ringa med, och alltså ska omfattas av privatkopieringsskatt på någon hundring.

Målet är principiellt mycket viktigt, dels eftersom det aldrig avgjorts tidigare var gränsen går för en upphovsrättsorganisaton på jakt efter intäkter, dels för att någon faktiskt vågar sätta ner foten och protestera mot ett system där en enskild organisation, utan folkligt mandat, på eget bevåg tillåts driva in skatter. Allt snack om att det är en fråga mellan Copyswede och ”branschen” är förstås struntprat – de avgifter som läggs på produkterna betalas förstås i sista hand av konsumenten.

Dom meddelas av Lunds tingsrätt i februari. Om Copyswede får rätt, kanske den nedåtgående trenden i diagrammet ovan brytas, och artister som Per Gessle och Tomas Ledin kan se fram emot lite extra klirr i kassan.

De flesta av oss andra blir förlorare, och kommer framöver att få betala skatt på allt som utrustas med lagringsenhet. Förvänta dig därför att din nya Volvo eller ditt kylskåp snart kommer att betraktas som MP3-spelare med vissa frys- och köregenskaper och därför ska omfattas av privatkoperingsavgift.

Intressant?

Andra bloggar om , , ,