Amerikanska pengamaskinen Apple höll igår ännu ett av sina återkommande väckelsemöten, en tradition som startades av den numera helgonförklarade Steve Jobs. Och precis som förhandsryktena gjort gällande presenterades den nya, men redan kända Apple Watch – men även en helt ny och supertunn bärbar MacBook i guld, silver eller ”rymdgrått”. Det speciella med denna nya MacBook – som varken är en Air eller Pro utan snarare något mittemellan Ipad och bärbar dator, är dels att den är utrustad med en ynka port – som används både för laddning och eventuell inkoppling av extratillbehör som skärm – dels att den saknar fläkt.

macbook

Ny supertunn Macbook, finns även i guld. Fullkomligt faaab till den lyxiga handväskan.

Som flera analytiker varit inne på, kan detta möjligen ses som en ompositionering – bort från Apples trogna bas av ”powerusers”, tekniknördar och IT-proffsen som köpt Apple för datorernas prestanda, design och driftsäkerhet – till en ny och pengastinn publik. En modemedveten, urban medelklass som väljer snygga teknikprylar som kan fungera som hi-techaccessoarer, men som inte bryr sig ett dugg om datorn har en eller tre USB-portar eller hur många Gigahertz klockfrekvensen är.

Att Apple har siktet inställt på en ny, köpstark målgrupp som bryr sig mer om design än gigaflops, visas tydligt av att företaget aktivt rekryterat nyckelpersoner från modebranschen. Så sent som för ett år sedan anställdes Angela Ahrendts från Burberry, som enligt The Guardian fått uppgiften att förnya Apples butikskoncept. Tidningen drar slutsatsen att Apple nu är på väg med stormsteg in i modebranschen.

applewatch

Tim Cook visar en ovanligt dyr klocka som kräver laddning varje dag. Foto: Apple

Jonathan Ive, Apples designchef, anställde nyligen industriformgivaren Marc Newson för att jobba med Apple Watch. Newson är väl förtrogen med modebranschen – hans fru Charlotte Stockdale är stylist för bland andra Victoria’s Secret. Under modeveckan i Paris i september förra året, presenterade han klockan för formgivare och modejournalister. I en intervju med Women’s Wear Daily sa Newson:

“The fashion industry has an enormous amount to offer in what we do in industrial design because fashion is fast, fashion has its finger on the pulse. There are very few creative industries that work on that rhythm.”

Apples nya fokus beror givetvis på att bolaget vill försvara möjligheten att ta snuskigt betalt för sina produkter, och slippa från den mördande konkurrensen i det tekniksegment där de idag tjänar de stora pengarna. Samsungs smarttelefoner är lika bra prestandamässigt och går ofta att få billigre än Iphone, och då är det givetvis bättre att röra sig ”upmarket” och designa produkter för en publik där pengar inte är något problem – i ännu högre grad än idag.

Apple Watch är just en sådan produkt. Den billigaste kommer sannolikt att kosta runt 3.000 kr när den landar i Sverige senare i år (inget datum är satt ännu) medan den dyraste med  boett i 24-karats guld går loss på 150.000 närmare 100.000. Med tanke på att klockan bara sägs ha 18 timmars batteritid och – i alla fall så här långt – funktioner av ytterst tveksam nytta, är det tydligt att den vänder sig till dem som redan har allt.

Apple håller alltså på att bli världens första modeföretag i teknikbranschen. Haute Couture-teknik till och med.

Som av ett slags ödets ironi lanseras Apples smartklocka och den nya Chanel-anpassade Macbooken samma dag som Sony – för inte så länge sedan marknadsledare inom mobiltelefoni under varumärket Sony Ericsson – varslar 1.000 anställda i Lund. Vilket väl är ett bevis som gott som något på hur snabbt det kan bära utför för den som inte anpassar sig eller vågar förändras.

(Själv kommer jag tyvärr garanterat att slanta upp pengar för en Appleklocka, oavsett om jag har råd eller inte, och trots att den kraschade svenska kronkursen gjort att Church of St Jobs prylar chockhöjts i pris med i genomsnitt 16-19 procent dyrare.)

Intressant?

SvD 1, 2, 3, DN, Macworld 1, 2, Aftonbladet (Plus)

Fler om , , , ,