bild-4Sociala knappar, dela ut-tjänster eller vad man nu ska kalla fenomenet på svenska, har vuxit exponentiellt i takt med att den sociala webben avancerat uppåt på folks mentala bokmärkeslistor.

För fem år sedan var det tillräckligt att ha en enkel tipsafunktion i slutet av artiklarna, numera är det inte ovanligt att se 5-10 olika möjligheter att dela ut artikeln/bloggen/produkten eller pressmeddelandet till olika sociala ytor. På senare tid har antalet knappar accelererat, med tjänster som AddThis och ShareThis, som erbjuder alla sociala knappar i en och samma tjänst.

Frågan är – fungerar det verkligen? Tja, vem vet. Jag har letat efter statistik, men har inte kunnat hitta något som vittnar om hur många som faktiskt använder dessa allt populärare dela ut-funktioner.  Men eftersom mitt googlande inte ger några vettiga svar alls, misstänker jag att det rör sig om promille snarare än procent.

sharethis_graphLite intressant data kommer dock från ”knappledaren” ShareThis, som aggregerar delningsstatistik från de sajter som använder ShareThis knappsamling. Viss försiktighet bör man nog iaktta när man läser siffrorna, men grafen här intill visar ändå att gammal hederling ”asocial delning” via epost är överlägset störst med 57 procent, medan Facebook kommer in som god tvåa. Övriga social media-tjänster åtnjuter en mycket blygsam utdelningsprocent.

Då kan man ju faktiskt undra – är det bara slöseri med utrymme att upplåta plats för social knappar, eller finns det fog för hajpen? Fortsättning följer nog.