guardianopenplatform_graphisc_noheader_1

Öppna eller stängda webbplatser ? Framtiden för onlinemedierna  debatteras flitigt. Ska man låsa in sitt innehåll så att bara de som betalar får läsa, eller släppa allt friitt för maximal spridning? Brittiska The Guardian har i alla fall valt det senare alternativet (liksom tidigare New York Times) genom att göra allt sitt material tillgängligt via ett ”open platform”-gränssnitt. Det innebär att vem som helst kan bygga en webbapplikation som använder sig av The Guardians nyheter, utan några begränsningar. Och även  kommersiell användning av innehållet är tillåten.

Att dela ut sitt innehåll via öppna protokoll som rss/atom är ju knappast något revolutionerande i sig, men i fallet med The Guardian syndikeras hela nyheten, inte bara ett utdrag. The Guardian skriver att  ”…Open Platform would allow Guardian content ”to be woven into the fabric of the internet” as people outside the organisation saw the value of adding Guardian content to their projects.”

Vad som också är nytt med Guardians satsning är att man även byggt in en affärsmodell för sitt distribuerade innehåll, genom att skapa ett annonsnätverk för de syndikerade nyheterna.

För en tungt annonsdriven nyhetssajt som till exempel Aftonbladet.se känns förmodligen Open Platform-idén ganska skrämmande, men oavsett man vill det eller inte så ”chunkifieras” vår nyhetskonsumtion i accelererande tempo, och knäckfrågan blir ju hur man ska tjäna pengar på en publik vars huvudsakliga mediekonsumtion utgår från mikrobloggar, Facebook eller bloggtjänster.  Det innehåll som inte går att länka till – eller helst bädda in –  finns inte, helt enkelt.

Amerikanske journalisten Jeff Jarvis, som driver bloggen BuzzMachine, skriver som en kommentar att nyhetsförmedlarna redan har förlorat kontrollen över sin paketering, även om de inte fattat det ännu.

…whether they all knew it or not, when most of us most days come to content not through carefully designed home pages but through search and links and now Facebook. The media brand is less a destination and a magnet to draw people there than a label once you’ve found the content, wherever and however you found it. So the more places you can find it, the better.

Det är inte bara papperstidningen som står inför stora förändringar.

Mer läsning om Open Platform på The Guardian >>