När jag gick pÃ¥ journalisthögskolan nÃ¥gon gÃ¥ng för länge sedan i ett annat Ã¥rtusende hörde jag för första gÃ¥ngen uttrycket ”kolla inte en bra story (för dÃ¥ kan den spricka)”. Just journalisters källkritik och faktakontroll har ju alltid varit ifrÃ¥gasatt  (särskilt hos oss som jobbar inom kvällspressen), och idag borde det vara viktigare än nÃ¥gonsin för alla som jobbar inom media att kolla, dubbelkolla och trippelkolla allt som skrivs.

Varför det dÃ¥? Jo, för att det finns ett kollektivt ”facit” som inte ligger längre bort än en Google-sökning eller en bloggkommentar.

Som illustration till detta kan vi ta Liza Marklunds krönika i Expressen om kompisen Johan som inte säljer några skivor eftersom musiken som hans band Stockholm Stoner skapat laddats ner via fildelningsnätverk över 80.000 gånger. En ohyggligt hög siffra för en relativt okänt band, som sålt lite drygt 300 skivor på Konsum, och som ifrågasatts av bloggar som brokep. Och givetvis är allt fel från början till slut. Ulf Hedlund reder ut hur det egentligen ligger till.

Vad var det nu Jan Guillou sa häromdagen om Riktig media..?