Precis när ”cloud computing” börjar kännas uttjatat, kommer nästa buzz – cloud gaming. Chris Baker pÃ¥ Wired har träffat uppstarten OnLive, som utvecklar en ny teknik för distribution av datorspel  som kan komma att revolutionera branschen (om den hÃ¥ller vad den lovar).

I korthet gÃ¥r det ut pÃ¥ att kunna köra de senaste och mest grafikkrävande spelen -  utan att behöva investera en spänn i egen hÃ¥rdvara. Ta till exempel ett grafikmonster som Crysis, som i vanliga fall kräver en PC i minst 30.000 kronorsklassen för att ens röra pÃ¥ sig. Vad sägs om att kunna koppla upp sig med en gammal bärbar PowerBook och spela det i full upplösning? Med OnLives lösning blir detta möjligt, genom att spelet helt och hÃ¥llet körs som en ”molnapplikation” pÃ¥ OnLives servrar, som sedan strömmar bild och ljud till klientens dator eller TV-skärm.

Tjänsten är tänkt att lanseras i början av nästa år, och kommer att fungera som en prenumeration. Förvisso är det långt ifrån första gången det görs försök med prenumerationsupplägg för spel (en av de första var T.E.N), men idag är ju infrastrukturen och bandbredden magnituder bättre, vilket gör att problem med latency är betydligt mindre.