bild-15

I fredags släppte Google sitt kvartalsresultat, som slutade på inte helt oansenliga 5,1 miljarder USD ( c:a 40 miljarder kr). Men när det gäller dotterbolaget YouTube verkar det gå sämre – förlusten kommer att bli en halv miljard dollar, enligt en analys från Credit Suisse. Bolaget ska nu ta fram nya intäktsmodeller för att täcka de enorma kostnader som det innebär att distribuera hela världens privata videoklipp. Kostnader som kommer att fortsätta att öka, i takt med att allt mer innehåll laddas upp på sajten. Credit Suisse räknar med att Youtube kommer att ha 375 miljoner unika besökare och administrera hela 75 miljarder videovisningar under 2009. Trots den gigantiska trafiken är annonsutrymmet svårsålt – de flesta annonsörer vill ha kontroll på i vilket sammanhang reklamen hamnar.

Nya affärsmodeller skulle kunna vara premiuminnehåll (fast där finns redan etablerade konkurrenter som Hulu och skyhöga licensavgifter) eller betalmedlemskap (vilket riskerar att få användarna att välja andra tjänster).

Frågan är ju vad vi skulle göra utan YouTube. På bara ett par år har sajten blivit en naturlig del av Internet, och idag finns det nästan inget filmat material som inte går att hitta där.

Men ingen undgår de dåliga tiderna, inte ens världens största Internetbolag.