bild-11

När jag tänker efter så har jag nog aldrig blivit vän med min morgontidning. Och snart kan det kanske vara för sent, i dessa dagar av accelererande tidningsdöd.

Redan innan jag bestämde mig för att bli journalist för 30 år sen hade jag vissa problem med att ta till mig Hallands Nyheter och G-P. Inte i meningen att ta till mig kunskapen intellektuellt -  utan praktiskt. Bägge var i fullformat, och jag minns att det var komplett omöjligt att hitta någonstans hemma där det över huvud taget gick att veckla upp de gigantiska pappershögarna för att kolla vad som stod i dem.

I modern tid har vi här hemma haft ständigt Ã¥terkommande debatter om tidningsprenumerationens vara eller inte vara. Jag tycker egentligen det är bortkastade pengar  – jag har ju redan läst alla nyheter när tidningen kommer – medan hustrun fortfarande ser det som en hel-och-renfaktor att ha en morgontidning. (Fast oftast kommer den ju inte ens in i huset utan ligger kvar oläst ute i brevÃ¥dan över helgen och gÃ¥r direkt till tidningsinsamlingen.)

ÄndÃ¥ – just kopplingen mellan ”riktig kunskap” och ett objekt är sannolikt det som kommer att kunna rädda kvar tidningen i sin tryckta form i ett par Ã¥r till. Oavsett om kunskapen som förmedlas hem till brevlÃ¥dan är gÃ¥rdagens nyheter, representerar själva den fysiska produkten ett värde som gör att folk fortfarande betalar – och tror pÃ¥ vad som stÃ¥r i tidningen. I alla fall vi som är medelklass och 40 plus. Det är som med värdet pÃ¥ musik – ta bort den statiska produkten (CD-skivan) sÃ¥ sjunker ocksÃ¥ det upplevda värdet av en samling lÃ¥tar dramatiskt – de gÃ¥r ju att hitta gratis pÃ¥ nätet.

Kommer då dagens nätgeneration, van att få allt nu och utan kostnad, att bli tidningsprenumeranter? Läser att Anna Serner på TU tror det, eller åtminstone att det är för tidigt att avskriva de unga som framtida kunder. När de växer upp och tröttnar på Facebook, Twitter och MSN, så kommer de att bli prenumeranter de också, är logiken.

Och jag som alltid tyckt om tung rock, har plötsligt börjat lyssna på dragspelsdängor med Kalle Jularbo, som min pappa gillade.

Inte.

Medievanor skaffar man sig i unga år, och jag tror inte ett smack på att dagens tonåringar kommer att längta efter en tidning hem till brevlådan. Om den inte är gratis.