Yahoo måste vara riktigt illa ute.

För hur ska man annars förklara dagens ”affär” med Microsoft? För bara lite mer än ett år sedan nobbade Yahoos aktieägare ett bud från Redmond på 47 miljarder dollar (351 miljarder kronor). Hade jag varit en av dem hade jag varit måttligt belåten idag, när bolagets vd Carol Bartz tillkännagav ett tioårigt samarbetsavtal med Microsoft. Syftet är förstäs, nu som då, att ge Google en match på marknaden för sökordsannonsering, men med skillnaden att det i dagens uppgörelse inte finns en enda cent garanterad för Yahoo. Det ”kan” innebära 500 miljoner dollar mer i årliga intäkter, heter det i uttalandena, men alla som inte legat en under sten de senaste 10 månaderna inser att det lika gärna kan bli precis det motsatta.

Steve Ballmer och Microsoft, däremot, har all anledning att känna sig belåtna. Istället för att behöva punga ut med pengar motsvarande ett mindre lands BNP, får han nu Yahoo gratis. Nylanserade sökmotorn Bing ska framgent användas i alla Yahoos söktjänster, vilket innebär att alla de miljarder Yahoo plöjt ner i utveckling de senaste 15 åren är att anse som förlorade. Det enda Yahoo ”får” i den här dealen är ensamrätt på att sälja sökordsannonser på de bägge företagens onlinetjänster.

Samtidigt blir det förstås omöjligt för Yahoo att sälja andra onlineverksamheter, som Flickr eller Yahoo Finance, till en konkurrerande aktör (som Google).

Det är bara att gratulera Microsoft till en av de mest framgångsrika affärerna på Internet någonsin – att få kontroll över ett av de mest kända varumärkena på webben helt gratis.

För Googles del kan det också vara läge att fira lite i smyg. Nu väntar nämligen först en process där amerikanska konkurrensmyndigheten FTC ska ge sitt godkännande till affären, och därefter väntar teknikintegrationsprojektet-från-helvetet för Yahoo.  Om ett par år så får vi se om det flyger.

Om Yahoo finns kvar alltså.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Pingat på Intressant.