Morgonrace i Stockholm

Tidig morgon på väg genom Stockholm. 455:an under huven spinner som en… tiger?

Det är minsann inte lätt för en gammal muskelbilsälskare som jag att övertyga klimatoroade om att jag faktiskt inte får Jorden att gå under genom att låta V8:an mullra 100 mil om året. Själv tycker jag det är ett skolexempel på det som kallas ”hållbarhet” att ha en snart 40 år gammal bil som fortfarande går som om den vore ny. Men det hör ju inte direkt hit.

I dessa tider, då nästan allt som har med olja, bensin och bilar att göra betraktas som planetförstörande, kan det vara på sin plats att uppmärksamma ett litet jubileum som svischade förbi för ett par veckor sedan. Den 27 augusti 1859, dvs för 150 år sedan, skapades nämligen den moderna oljeindustrin. Då öppnade en man vid namn Edwin Drake den första kommersiella oljekällan i USA – och startade därmed den industri som lagt själva grunden för vår moderna civilisation. Under ett och ett halvt århundrade har oljan berikat och förbättrat livet för miljarder människor världen över. Oljan, i sina raffinerade former, har gett mänskligheten tillgång till billig och portabel energi, och lagt grunden för en teknisk och social utveckling ojämförligt snabbare än någon tidigare i historien.

Oljans segertåg över Jorden började i blygsam skala på 1860-talet, när billig petroleumbaserad brännolja konkurrerade ut den betydligt dyrare varianten tillverkad av valspäck. I början av 1900-talet, när elbelysning konkurrerade ut oljelamporna, började oljebolagen istället att tillverka bränsle för den växande automobilparken, och konkurrerade snabbt ut dåtidens alternativ – etanol, ånga, och batterier…

Idag har oljan blivit oändligt mycket mer än bara drivmedel. I det samhälle som vi tar närmast för givet, hittar man knappast en enda produkt som inte är petroleumbaserad. Vardagsprodukter som plattTV-apparater, bildäck, kirurgiska implantat, plastpåsar, fönsterglas, kylskåp, skor och kläder, mobiltelefoner, datororer och iPhones – alla skulle vara omöjliga att tillverka utan billig olja. Och utan fossilbränslebaserade transporter, hade den där iPhonen aldrig kunnat fraktas till Sverige från fabriken i Kina. Hela världens blodomlopp – med hundratals miljoner bilar, flygplan, lastbilar och fartyg ständigt i rörelse för att tillfredsställa våra moderna konsumtionsbehov – bygger på tillgång till detta billiga och högeffektiva energislag.

Det är alldeles säkert så att vi närmar oss slutet på det fossilbaserade samhället, och att de kvarvarande reserverna inte räcker till att att låta gigantiska nationer som Kina och Indien göra samma resa som vi i väst fått förmånen att göra. Frågan är bara – vad i hela friden ska vi använda istället?

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,


Intressant?