spamville

Just nu finns det 130 miljoner Facebook-konton som uppför sig misstänkt likt spambottar. Och jag har ett av dem.

Det kan förstås vara många många fler. Siffran här ovan såg jag i en IDG-artikel från september och antalet har garanterat ökat sedan dess. Det handlar alltså om fenomenet social gaming, applikationer som lånar egenskaper från spelvärlden och jackar in sig i dialogen på sociala nätverkstjänster, framför allt MySpace och Facebook.

Mest framgångsrik i denna nya nisch är speltillverkaren Zynga, som ligger bakom årets Facebookplågor Mafia Wars, YoVille och FarmVille – varav det senare är överlägset störst, med över 60 miljoner anslutna Facebook-konton. Vilket kan jämföras med tidernas hittills mest framgångsrika spel, World of Warcraft, som ”bara” har 11 miljoner konton.

Det är naturligtvis helt fel att jämföra siffror på detta sätt. Den enda egentliga beröringspunkten som finns mellan ett massivt multiplayerspel som WoW och FarmVille är att bägge bygger på element som stimulerar till spelmissbruk. Det krävs oräkneliga dagar och nätter framför skärmen om man vill komma till de högre nivåerna i WoW. Och ju större åkrar, ju fler kor och djur du skaffar i FarmVille, desto mer skötsel krävs. Ibland flera gånger dagligen.

pharmville

För den som inte orkar sköta farmen själv - köp en FarmVille-bot...

Men där slutar också likheterna. WoW:s affärsidé är att erbjuda en produkt som spelarna tycker är attraktiv nog att betala dryga hundringen per månad för att få tillgång till. FarmVilles är att få spelarna att ge upp ”grindandet” efter spelvaluta och istället få dem att hala fram kreditkortet och skaffa ”Farm Cash”. Att köpa sig en gräddfil i spelet helt enkelt. ”Powerlevla” farmen liksom. I etablerade spelkretsar är sådant beteende jämförbart med doping. (Det existerar faktiskt en halvofficiell handel med twinkade karaktärer även i WoW, men det är förbjudet enligt spelets användaravtal.)

För dem som dragits in i FarmVille-missbruk – och det är lätt att trilla dit, utan tvekan – finns det bara ett sätt att skaffa sig spelvaluta om man inte vill hala fram plånboken.

Att börja spamma.

  • Behöver du  händelse i  i spelet genererar en nyhet som postas till din profil – om du inte aktivt väljer bort det. Spam? Check.
  • När du tar emot en gåva från en annan spelare, upmanas du alltid att skicka tillbaka en present.  Som naturligtvis skickas till alla kontakter. Spam? Yay.
  • För att kunna köpa vissa saker i spelet krävs det att man rekryterar ett visst antal grannar. Spam? Jao.
Facebook-inkorgen någon dag efter Farmville-installetion.

Facebook-inkorgen någon dag efter Farmville-installation. 31 gåvor väntar.

Nära nog varenda  handling i spelet genererar en ny viral annons för FarmVille – om man inte har stenkoll och klickar på ”hoppa över” vid varje given dialogruta. Varje ny nivå, varje utmärkelse, varje bedrift leder till spridning av fler och fler meddelanden. Jag installerade applikationen för ett par dagar sedan, och trots att jag varit extremt noga med att inte skicka ut en enda uppdatering, har jag redan får jag 10 gånger fler FarmVille-meddelanden till min inkorg än från alla andra Facebook-kompisar och grupper tillsammans.

Så, analysen då.  Är FarmVille verkligen ett spel? Tveksamt. Det är en applikation som lånar många drag från spelvärlden, men i grunden är det en viral annonsbärare som utnyttjar folks datorer för att skicka sitt budskap. En spambot alltså.

Det är ingen hemlighet att Facebook tjänar stora pengar just på spel som FarmVille – det finns uppgifter om att Zynga lägger så mycket som 50 miljoner USD bara i annonsering på Facebook. Men i förlängningen kommer det att bli ett gigantiskt problem om inte reglerna stramas upp för hur applikationer får uppföra sig. TechCrunch har skrivit bra om ScamVilles affärsmodell och varför de hatar den.

Nä, dags att skörda pumporna och mjölka kon igen. Var ju flera timmar sen….

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,


Intressant?