Näringsminister Maud Olofsson tycker att GM kunde ha gjort mycket mer för Saab under alla år. Det är naturligtvis struntprat. Är det något som General Motors har gjort under sina nära 20 år som ägare av det ständiga konkursboet som kallas Saab, så är det att visa uthållighet. Ingen annan ägare hade tolererat förluster i mångmiljardklassen år ut och år in Ingen annan ägare hade tolererat en så förödande brist på nya idéer och slapphänt utvecklingsarbete.  Trots att ”världens modernaste bilfabrik” i Trollhättan hade världens största tillverkare i ryggen, orkade produktutvecklarna i Trollhättan bara med att ta fram två nyheter under 20 års tid: en turbomotor och en kombi (10 år efter alla andra). Hm, ser att turbon kom redan i början av 80-talet – alltså bara en nyhet på 20 år.

I vilken annan bransch som helst hade denna totala brist på fantasi och marknadsanpassning inneburit omedelbar nedläggning, men General Motors härdade ut – till stor del finansierade med krediter från de amerikanska skattebetalarna. Så när Maud nu klagar på GM och tycker att de kunde gjort mer, undrar jag bara: hur länge ska man acceptera miljardförluster för att förtjäna att kallas långsiktig?

Jag lider verkligen med alla som jobbar i bilbranschen i Västsverige idag. Det kommer att bli en lång och jobbig omställning – men inte desto mindre nödvändig. För problemet för Sverige är inte att stora företag läggs ned, utan att så få nya företag växer och blir stora. För Sverige som nation behöver nya idéer, som kan växa och generera välstånd åt våra framtida generationer. Inte hålla gamla döende industrier vid liv med konstgjord andning.

GM försökte i 20 år. Det funkade inte – men tack för att ni försökte!

Andra bloggare om , , , , , ,

Intressant?