Ett bombsäkert sätt att skaffa sig en publik är att få etablissemanget att förbjuda eller varna för det man gör. Sex Pistols lyckades få God Save The Queen bannlyst på BBC – och toppade de brittiska försäljningsistorna 1977.  Samma decennium blev en halvusel B-rulle vid namn Motorsågsmassakern kultförklarad, efter att Statens Biografbyrå totalförbjudit den i Sverige. Och i slutet av 80-talet vill jag minnas att ett av de mest eftersökta spelen på dåtidens BBS:er var ett litet hemmagjort basicspel kallat Våldta Silvia, vars efterfrågan sköt i höjden efter en stort uppslagen artikel i Expressen.

Därför sitter nog ägarna till Jesper.nu, Snuttis, Snyggast och Existenz och ler nöjt just nu. Att bli omtalad av statliga Medierådet i termer som olämpliga är den bästa reklam de kan få, och kan kanske hålla liv i dem ytterligare ett tag, trots den allt hårdare konkurrensen med Facebook och YouTube.

Det som Medierådet emellertid inte insett när de granskat de här sajterna är att de inte direkt spelar i samma liga som Facebook – de spelar faktiskt inte ens på samma kontinent. Det är som att jämföra kundtjänsten hos On-Off och Elgiganten med loppmarknaden i Skärholmen. En slags Internets undervegetation, där man hittar sånt som inte kan eller får publiceras i de stora sociala medierna. En del har ganska höga trafiksiffror – som Jesper.nu med nära 300.000 unika/vecka, en sajt som i grunden är en motor för att samla länkar. Existenz (som inte mäter sin trafik via KIA Index), har förmodligen ännu fler besökare – tack vara sin unika selling point, som är att tillåta i princip allt. Men möjligheten för sådana här sajter att tjäna pengar på sina besökare lär vara ganska begränsad, det handlar förmodligen om någon krona hit eller dit från Tradedoubler-annonser med knappast mätbara klickfrekvenser.

Om vi tittar in på Snyggast.se, ser vi att sajten numera hålls vid liv genom att försöka lura medlemmarna att betala SMS-avgifter, vilket verkar som ytterligare ett desperat försök att piska en död häst. Och Fjortis.se ligger nere – kanske på grund av den plötsliga tillströmningen av trafik i kölvattnet på Medierådets granskning.

Utan att egentligen veta något om personerna eller bolagen bakom dessa sajter, är jag ganska säker på att deras intäkter kommer i närheten av att finansiera en kundtjänst av den typ som Medierådet förväntar sig. Däremot är de förmodligen djupt tacksamma en dag som denna, efter den massiva reklam som de fått helt gratis.

Lunarstorm, som fortsätter sitt ras i besöksstatistiken, fick däremot klart godkänt betyg av Medierådet. Det var antagligen den slutliga dödsstöten.

Fler om , , ,

Intressant?