Hos Robert Reich läser jag om British Petroleum, BP, och dess försök att tvätta bort sin gamla stämpel som smutsigt oljebolag. Vilket ju dagar som denna, efter Deepwater Horizon-katastrofen i Mexikanska golfen, kan tyckas rätt misslyckat.

BP:s greenwash började redan för åtta år sedan då bolaget drog igång en reklamkampanj för dryga 1,5 miljarder kr, projektledd av PR-jätten Ogilvy & Mather. BP skrotade den gamla klassiska bensinmacks-skölden till förmån för en ny logotyp, formad som en blomma i naturligt grönt, gult och vitt. Meningen var naturligtvis att allmänheten skulle fås att tro att BP lämnat sin gamla miljöfarliga verksamhet bakom sig och nu istället skulle satsa på förnybar energi och hållbarhet. Koncernchefen, Lord John Browne, varnade för den globala uppvärmningen och konstaterade att företaget hade ett socialt ansvar att agera. Och via annonskampanjer och sponsorskap gjorde man också sitt bästa för att trumma in en ny betydelse av förkortningen BP – Beyond Petroleum.

Trots sin nya image kvarstår faktum – BP förblir världens största råoljeproducent. Visserligen har bolaget förbundit sig att satsa 8 miljarder dollar (60 miljarder kr) på alternativa energikällor under en tioårsperiod, men de förbleknar i jämförelse med de dryga 20 miljarder (160 miljarder kr) som BP tjänar årligen på sin oljeutvinning.

I grunden är det alltså samma gamla BP, vars affärsidé går ut på att utvinna mer och mer olja, på större djup – med ökade risker. Och helst utan att behöva städa upp efter sig när något går fel. Och det gör det dessvärre ganska ofta. BP innehar ett tveksamt rekord bland Big Oil när det gäller miljö- och arbetsmiljöproblem.

2005 dödade en explosion i BP:s raffinaderi i Texas City 15 arbetare och ledde till att bolaget stämdes på 160 miljoner för bristande säkherhet. Och samma år ledde eftersatt underhåll i en av bolagets pipelines i Alaska till att en miljon liter råolja läckte ut i ett mycket känsligt naturområde.

Men fram till den förödande olyckan utanför Louisians kust den 18 april, får man nog säga att oljejätten lyckades ganska bra med sin nya gröna image. BP:s vice ordförande David Eyton, tidigare Vice President, Deepwater Developments Gulf of Mexico, anlitades till exempel som expert i det brittiska parlamentets utredning av Climategate-breven…

Värt att nämna är att bland de stora oljebolagen, var BP den största bidragsgivaren till demokraterns presidentkandidat i valet 2008. Det ska man hålla i minnet när Barack Obama anklagar miljömyndigheterna för att ha ett alltför ”cosy” förhållande med BP och andra oljebolag. Just nu lovar presidenten krafttag mot oljejättens miljösvineri, men han är plågsamt medveten om att hans makt – liksom alla amerikanska presidenters – står och faller med tillgången på billig bensin.

I viss mån gäller det nog här hemma också. Vår moderna tillvaro står till knäna upp i petroleum, och ingen skulle vinna ett val på att låta oss betala de verkliga kostnaderna för oljeberoendet. Oavsett vad verklighetsfrånvända miljömuppar anser, där de sitter i sina bekväma hem på Söder sitter och bloggar om hållbarhet  på sina Macbookar. Som förresten är tillverkade av petroleumbaserade råvaror i fossileldade  kinesiska fabriker, hitflugna och levererade av DHL:s internationella flygflotta.

Talk is cheap, som det brukar heta.

Andra om , , , ,

Intressant?