Så enkelt att komma till. Inte.

En gång i tiden, när man blev sugen på semester, tog man ledigt från jobbet, gick ner till den lokala resebyrån, stod i kö ungefär en halv dag och kom förhoppningsvus ut från butiken med en bunt biljetter till det önskade resmålet.

Idag är allt så mycket enklare. Att boka en vecka i New York komplett med hotell är inte svårare än att logga in på Resfeber, Travelstart, Destination, MrJet

Enkelt. I teorin alltså.

I praktiken visar det sig vara ett närmast omöjligt uppdrag att boka in en resa för tre personer till New York en vecka i början av augusti. Jag är en van Internetanvändare, och har nog handlat mer än de flesta på nätet – men detta visade bli en uppgift där jag gick bet.

Schibstedanställd som jag är, började jag med Destination.se, och fick fram ett superbra pris till New York via Expedia.se. Problmet var bara att mina barn (12 och 14) inte längre var barn när min bokning skickades vidare från Destination till Expedia. Efter att ha suttit i en halvtimme och valt bland hotell och slutligen valt ett ser jag att jag plötsligt reser med två 11-åringar. Korrigering av denna felaktighet leder till skyhögt högre pris. #fail.

Så jag börjar om på Expedia istället, denna gång med tre vuxna (alla över 11 räknas som det här). Hittar ett bra hotell, Hilton Manhattan East, frukost ingår, direktflyg till och från Arlanda, oslagbart pris. Vid utcheckningen får jag veta att rummet endast är för rökare, men vi får väl köpa ett köpa ett paket Lucky Strike och ha liggande framme om det blir kontroll. Inga problem – förrän jag försöker betala. Ett fel har inträffat, blir svaret efter att ha fyllt i persondata, passnummer, adresser och och kontokortsuppgiter. (I och för sig inte alldeles oväntat, med tanke på ägaren Microsoft.) Dock visar det sig senare att 18.000 kr har reserverats på mitt kontokort efter den fallerade bokningen, vilket jag just nu är lyckligt ovetande om. Men det kommer att få stora konsekvenser.

Efter haveriet är klockan nära midnatt och jag har redan ägnat ett par timmar åt att boka min resa, men skam den som ger sig. Jag försöker med MrJet, lyckas hitta nästan samma flygkombination, även om hemresan denna gång går via Dûsseldorf. Bra pris, hotell i samma klass – taget. Det är bara ett problem – vid utcheckningen visar det sig att priset egentligen är 5. 000 kr högre än vad som angivits tidigare. #fail.

Hur som helst, eftersom jag inte orkar mer så bokar jag ändå, trots att det svider. Bara för att få reda på att min bank inte godkänner transaktionen.

Ger upp med MrJet, och testar ännu en nätresebyrå. Får ”okänt fel” när jag försöker byta hotell. Episkt #fail.

Arg och frustrerad går jag och lägger mig. Ligger vaken länge.

Dagen efter: kapitulerar och traskar iväg till Forum Nacka och resebyrån Ticket. Inga problem att boka vare sig flyg eller hotell över disk som förr i tiden, och inte blev det dyrare heller.

Vid betalning med Visa-kort blir det dock stopp igen – banken nobbar uttaget. Arrrgh.

Får en webblänk av resebyrån där jag kan gå in och betala när jag har fått ordning på finanserna. Efter en timme i telefon med banken visar det sig till sist att problemet är:

1): Att någon har reserverat 18.000 kr på kreditkortet, och att det därför inte finns utrymme att köpa en resa för 40 lax. Och:

2): Att banken kan inte se vem som reserverat pengarna, och inte kan ta bort bokningen. Det kan ta upp till en vecka innan den försvinner. Vilket innebär att jag alltså inte har pengar nog att betala resan…

Slutligen kommer jag på lösningen – jag höjer min kredit på kortet till 100.000. Det borde göra susen! Skit samma om jag måste gå igenom ytterligare en kreditprövning.

Loggar in och betalar på Ticket.se – och tänka sig, det lyckas.

Efter att ha betalt 40 kalla rakt ut i cyberrymden möts jag av följande förtroendeingivande meddelande: Tekniskt fel.

Jag hatar att verka teknikfientlig, men vissa saker var faktiskt bättre förr.

Vi får se om vi nånsin kommer till New York…

Andra bloggar om , , , ,

Just nu i NYC: SvD, DN, DN, Aftonbladet

Intressant?