Yvonne Ruwaida: nej, nej, nej, nej.

Trafikverket vill ta dra tillbaka den lokala beslutanderätten i trafiksäkerhetsfrågor från kommunerna. Detta eftersom lokala förbud mot dubbdäck är ett hot mot trafiksäkerheten.

Ywonne Ruwaida, miljöpartistiskt oppositionsborgarråd i Stockholm, tror dock inte på slutsatsen i Trafikverkets färska undersökning som visar att risken för dödsolyckor minskar med 42 procent om man använder dubbdäck istället för odubbat. ”Jag litar inte på rapporter, jag tror på verkligheten” säger hon i en kommentar, och drar istället fram en norsk studie som visar på att ett förbud mot dubbdäck i Oslo inte alls påverkat olycksstatistiken.

Förutom den kanske inte helt oviktiga detaljen att klimatet kan skilja sig ganska rejält mellan Oslo och Stockholm på vintern – det är ofta mildare  – är förbudspolitik något som Miljöpartiet verkligen excellerar i, särskilt då det gäller att göra livet svårare och dyrare för invånarna.

Ruwaida vill inte bygga bostäder, inga bygga vägar, och förbjuda bilar äldre än tio år helt från att köra i huvudstaden – vilket innebär att Stockholm i än högre grad förvandlas till ett reservat för välbeställda. Låginkomsttagare som behöver ta bilen till jobbet eller skjutsa barnen till idrottsträning får helt enkelt hålla sig borta från de fina kvarteren inom tullarna. Och istället för att ta bilen till ett köpcentrum (som föresten också ska förbjudas) ska varorna fraktas nattetid med tunnelbanan.

När det gäller den egna tillvaron verkar det mesta dock vara tillåtet. Ruwaida tyckte så sent som i våras att det var fritt fram för henne att låta skattebetalarna stå för hennes privata telefonräkningar på 45.000 kr. (”Jag är väldigt mycket ute på sociala medier”.) Och några år tidigare lät hon glatt väljarna finansiera hennes dagliga taxiresor; 1999 åkte Ruwaida för 150.000, och kom därmed tvåa på listan över politikerna med störst resekostnader. Etta var Gudrun Schyman som brände en tusenlapp om dagen på taxifärder. (Att bränna pengar är sålunda inget nytt för FI-ledaren.

Dessutom plockade Ruwaida i början av 2000-talet ut 200.000 kr på Riksdagens betalkort, utan att redovisa några kvitton.

Allt detta har Ruwaida förstås ångrat, rättat till och ursäktat sig för i efterhand. Efter att ha blivit avslöjad kan tilläggas. Numera åker hon bara tunnelbana, sägs det..

Miljöpartiets oppositionsråd är ett utmärkt exempel på den nya gröna elit som vuxit fram i Stockholm på senare år och som snart lockar fler väljare än Socialdemokraterna. Som inte vill se några nya byggen som riskerar sänka värdet på den egna dyra bostadsrätten, och som kan unna sig lyxen att avstå från bil.

Som alltid när det gäller ideologier som vill detaljstyra människors liv för ett högre, ädlare syfte, gäller devisen gör som vi säger, inte som vi gör. Vi ska avstå från flygresor, men Maria Wetterstrand och hennes man måste förstås få flygpendla till Finland, eftersom de är mycket viktigare än oss andra.

Trafiken är ett gigantiskt problem i Stockholm, liksom trafiksäkerheten, och är bägge problem som kräver kraftfulla åtgärder. Att kunna lyssnakunskap borde ändå vara ett grundkrav för ett parti som snart har egen majoritet på Söder.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Intressant?