I en artikel i E24 (som citerar Dagens Media som i sin tur fått uppgifterna från statistiksajten Socialbakers.com) får vi reda på att svenskarna helst checkar in på flygplatser, sportarenor, lyxkrogar och evenemang. Det handlar alltså om Facebook Places, och frågan är vad man ska dra för slutsatser av denna information. Är det kanske så att svenskarna är ett folk som ständigt är på resande fot, som har obegränsat med pengar – vilket tillåter dem att hänga på Riche medan de väntar på flyget till New York?

Knappast. Att checka in är mera att betrakta som ett slags statement, ett digitalt vykort som man kan använda för att forma en bild av sig själv. Via inloggningar när man står i begrepp att borda planet till New York, eller med mobila statusuppdateringar från regnskogen i Bali, blir bilden av ens person måhända lite mera spännande. Få checkar in i kontorslanskapet kl 08.30, på dagis, i kön till ICA-kassan eller hemma vid diskbänken – där vi ju trots allt tillbringar 51 av årets 52 veckor.

Det handlar alltså om att skapa en illusion om det goda livet. Och så länge vi alla vet att det just bara är en illusion, är det utmärkt att människor är medvetna om och tar kontrollen över sina digitala fotavtryck. Även om jag själv skulle tänka till både en och två gånger innan jag meddelade världen att lägenheten står tom ett par veckor…

Men som marknadsunderlag, eller ”business intelligence” i någon form är sådana här listor i det närmaste värdelösa. Och att folk ljuger om sina vanor är inget nytt.

När jag gick på journalisthögskolan för ett halvt liv sedan var en av våra första uppdrag att bege oss ut på stan och intervjua människor om hur de läste sin morgontidning. Alla grupper kom fram till ungefär samma resultat: nära nog samtliga plöjde ledar- och kultursidorna – dessa sidor var till och med populärare än sporten. I verkligheten visste vi ju att det var i bästa fall 5-10 procent som intresserade sig för dessa sektioner, men alla ville ju så gärna framstå som mera intellektuella än vad de egentligen var. Det var just detta övningen gick ut på – att få svart på vitt på att det långt ifrån alltid går att lita på vad folk säger. Och att undersökningar av denna typ i de flesta fall är totalt värdelösa för att få fram ett signifikativt beslutsunderlag.

En av mina Gowalla-kompisar hade länge som vana att checka in på olika toaletter ungefär fem gånger om dagen. På något sätt känns det mera genuint än att logga in på Arlanda och Riche ett par gånger om året.

Intressant?

Andra bloggare om , , , ,

Mer om Facebook: IDG, SvD, PC För Alla