Om man studerar bilderna från masskrocken på E4:an utanför Åstorp som publicerats i kvällstidningarna ser man direkt en sak som sticker ut – många, om inte majoriteten av de kraschade långtradarna är utländska. Utan att på något sätt förfalla åt nån slags främlingsfientlighet, är det lätt att konstatera att det innebär ett gigantiskt trafiksäkerhetsproblem att Sverige fortsätter att tillåta åkare från Öst- och Sydeuropa att trafikera svenska motorvägar, ofta i alldeles för hög fart, på i värsta fall blankslitna sommardäck. Poliser särskilt i norra Sverige kan bara trött konstatera att när det ställer sig en långtradare på tvären över E4:an så är det i de alltför många fall ett ekipage som inte hör hemma i Sverige, och med en förare som inte har en aning om hur man kör i vinterväglag.

Min vän, som jobbar i den svenska åkeribranschen, suckar trött åt alltihop. Det är samma sak varenda år. Och inte har det blivit bättre av den nya lagen som gäller sedan årsskiftet – den som kräver att alla långtradare som kör i Sverige ska vara utrustade med vinterdäck med tillräckligt mönsterdjup då väderleken så kräver. En präktig gummiparagraf som är i princip omöjlig att sätta dit någon åkare på – även om det hade faktiskt funnits poliser ute på vägarna som bedrivit kontroller. Det finns det ju som bekant inte, eftersom de 4.000 poliserna som anställts på senare år haft viktigare saker för sig. Inte heller sker några kontroller vid färjelägen eller gränsövergångar – och frågan är om det ens är tillåtet. Skulle tullen eller polisen börja att ”klampa” utländska åkare utan vinterdäck skulle det komma en stämning från EU som ett brev på posten, eftersom åtgärden skulle ses som ett hinder för den fria rörligheten av varor och tjänster.

Det lettiska budgetåkeriet kan alltså lugnt fortsätta att ignorera svenska lagar och förordningar och köra vidare på sina begagnade sommardäck från våren 1998. Ingen polis kommer ändå att synas till på färden från Ystad till Sundsvall, om åkaren inte har oturen att få sladd nånstans på vägen. Och när det händer får samhället snällt plocka upp notan. (Ännu mindre pengar till välfärd!)

Masskrocken är inte bara en tragedi för de inblandade, utan även en bra illustration till varför det är bortkastad tid att stifta nya lagar och förordningar om man inte samtidigt ser till att nån finns där att sätta dit syndarna. Tyvärr är detta något av en svensk specialitet – vi tror på fullt allvar att det räcker med en skylt vid brofästet som upplyser om vinterdäckskravet.

För övrigt är det förstås bara dubbdäck som eventuellt hjälper vid blankis – om man har tur – men sådana har ju våra framsynta storstadsliberaler snart lyckats förbjuda med hänvisning till att en handfull svenskar statistisk kan dö av cancer i framtiden. Hur många som dör här och nu denna vinter som resultat av stigmatiseringen av dubbdäck är svårt att överblicka.

Rådet för alla som ska ge sig ut på vägarna borde alltså inte vara att sänka hastigheten, hålla bägge ögonen på vägen och hålla avståndet. För det spelar ingen som helst roll när ett 24-hjulsekipage får sladd och släpet kommer över på din sida av körbanan.

Stanna  hemma istället, ta flyget eller tåget. Och låt bilen stå fram till våren.

Intressant?

DN 1, 2, 3, SvD 1, 2, 3, 4, Sveriges radio 1, 2, 3

Andra bloggar om , , , ,